06
mei

Bijeenkomsten weer van start!

Dinsdag 21 april is er tijdens de persconferentie van premier Rutte meer helderheid gekomen over de situatie voor sport- en scoutingverenigingen. Met scouting Hubovra hebben we ons geconformeerd aan de richtlijnen van het RIVM, de veiligheidsregio Limburg-Noord en Scouting Nederland. Vanuit dit oogpunt zijn we aan de slag gegaan om voor de maand mei een weloverwogen plan te maken. De afgelopen dagen hebben wij, het leidingteam in overleg met het bestuur, een plan opgesteld waarbij veiligheid voor de leden en leiding de basis vormen. Tevens is er intensief overleg geweest met de gemeente Weert om zaken op elkaar af te stemmen. Al met al een hele puzzel. Wij zijn trots dat dit gelukt is en kijken uit naar de week van 11 mei, waarin de bijeenkomsten in ieder geval voor de bevers, welpen, kabouters en esta’s weer van start zullen gaan. De scouts- en explorerleiding gaat tijdens de openingsweek in overleg met de eigen leden over de invulling van de bijeenkomsten.

Ik wil u vragen om onderstaande richtlijnen en afspraken goed door te lezen. Deze bevat belangrijke informatie die er mede voor zorgt dat de herstart soepel en veilig voor eenieder verloopt.

Afspraken
  • Alle kinderen dienen 1,5 meter afstand te houden van de leiding. Bij de scouts en de explorers geldt deze 1,5 meter afstand ook voor de kinderen onderling.
  • Alle kinderen dienen thuis nog naar het toilet te gaan, zodat toiletgebruik op de blokhut beperkt wordt.
  • Alle kinderen mogen een flesje water of pakje drinken meenemen. Zeker bij warm weer is dit aan te raden. Wij mogen geen dranken en/of etenswaren schenken tijdens de bijeenkomst.
  • Alle kinderen dienen thuis de handen goed te wassen vóór en na de bijeenkomst.
  • Kom niet eerder dan 10 minuten voor de aanvang van de bijeenkomst naar de scouting.
  • Alle kinderen dienen zoveel mogelijk op eigen gelegenheid naar de scouting te komen indien zij oud genoeg zijn. Kan dit niet?
    • Zorg dan tijdens het wachten te allen tijde voor 1,5 meter afstand.
    • Brengt en haalt u met de auto? Dan wacht u in de auto.
  • Alle kinderen dienen na de bijeenkomst meteen naar huis te gaan.
  • We willen geen ouders op het scoutingterrein, kinderen worden bij de poort afgezet. In het geval van het scoutingbos worden de kinderen afgezet bij ’t Blaakven. Er is een leid(st)er aanwezig voor de opvang.
  • We willen u als ouders vragen om thuis in gesprek met uw kind(eren) te gaan over de nieuwe situatie. Het is ook van belang dat u bespreekt dat er de komende weken buiten bij het hekwerk afscheid genomen wordt.
Gewijzigde Bijeenkomsttijden*
Speltak Dag en tijdstip Eerste bijeenkomst Eerste bijeenkomstlocatie
Bevers Zaterdag 10:00 – 11:00 Zaterdag 16 mei Blokhut
Welpen Zaterdag 11:30 – 13:00 Zaterdag 16 mei Scoutingbos
Kabouters Zaterdag 11:30 – 13:00 Zaterdag 16 mei Blokhut
Esta’s Woensdag 18:00 – 19:30 Woensdag 13 mei Blokhut
Scouts Woensdag 20:00 – 21:00 Woensdag 13 mei Blokhut
Explorers Donderdag 19:00 – 21:00 Donderdag 14 mei Blokhut
Pivo’s ONLINE
Plus-scouts ONLINE

*De tijden en duur van de bijeenkomsten zijn onder voorbehoud en kunnen nog worden bijgesteld. Informatie over de vervolgbijeenkomsten ontvangt u t.z.t. van de eigen speltakleiding. De locatie van een bijeenkomst kan wekelijks verschillen: er zijn speltakken die roteren van locatie.  

Wat is verder aan de orde
  • Kinderen die ziek zijn of lichte klachten hebben blijven thuis. De leiding krijgt volmacht om ouders/verzorgers te bellen als een kind hoest of verkouden is. Het betreffende kind moet dan worden opgehaald.
  • Ook leiding met lichte klachten blijft thuis.
  • Indien meerdere leid(st)ers onverhoopt ziek zijn of lichte klachten hebben, dan kan de bijeenkomst niet doorgaan. De leiding laat dit weten via de WhatsApp groep. Bent u hier nog geen lid van, neem dan contact op met de speltakleiding. U wordt dan toegevoegd.
  • In het geval van slecht weer, waardoor een buitenprogramma niet mogelijk is, zal de bijeenkomst niet doorgaan. De leiding laat dit weten via de WhatsApp groep. Bent u hier nog geen lid van, neem dan contact op met de speltakleiding. U wordt dan toegevoegd.
Aandachtspunten activiteiten

In alle speltakken is er aandacht voor het sociaal emotionele deel:

  • Zijn er in familiaire kring zaken gebeurd die van belang zijn om als leiding te weten, dan horen we dat graag van u.
  • Er zal opnieuw aandacht zijn voor groepsvorming.
Zomerkamp

Op dit moment is het nog onduidelijk of ons zomerkamp door kan gaan. Wel is het zeker dat, indien er mogelijkheden zijn, het kamp op een andere manier vormgegeven moet worden om te voldoen aan de richtlijnen van de RIVM, de veiligheidsregio Limburg-Noord en Scouting Nederland. Wij houden de actualiteiten en adviezen nauwlettend in de gaten en zullen hier uiterlijk 1 juni een beslissing over nemen. Gezien het wegvallen van Bospop zal ons zomerkamp, bij doorgang, verschuiven naar de ‘reguliere’ eerste week van de basisschoolvakantie: 11 t/m 17 juli. Ook is het vrijwel zeker dat dit kamp niet zoals gepland plaats kan vinden in Achel, België. Meer informatie volgt.

Al met al een hele opsomming. Hopelijk is een en ander voldoende duidelijk. Zijn er naar aanleiding van bovenstaande nog vragen, of heeft u een vraag die niet tot de eerste bijeenkomst kan wachten, dan kunt u deze stellen aan de speltakleiding. Mogelijk zullen zij nog niet op alle vragen een antwoord hebben. Hiervoor vraag ik uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Gun Holtackers
Voorzitter Scouting Hubovra

Reactie plaatsen